Helgen, den andra advent, bjöd på rikligt med snö och minusgrader i stora delar av distrikt 2380. Detta förstärkte julstämningen på de platser som genomförde olika formera av Julaktiviteter och Julmarknader.

ShelterBox-Rotary var representerade vid två Julmarknader.

Eksjö Rotaryklubb medverkade traditionsenligt på Eksjö Julmarknad med att servera frusna besökare på Lindholms Torg glögg och pepparkaka. I dubbel bemärkelse lyste man upp och belyste ShelterBox-Rotarys Katastrofhjälp genom INFORMATION, INSAMLING av bidrag och med försäljning av SOLCELLSLAMPOR. Arrangemanget genomfördes på ett föredömligt sätt av entusiastiska medlemmar och insamlingsresultatet överträffade de förväntningar som man hade ställt upp.

Tältet vid Lindholmens TorgGlöggen avprovasIllustrativ skärmvägg

Gränna Julmarknad genomfördes på söndagen. Julstämningen var påtaglig i denna pärla vid Vätterns strand. Rotary representerades genom en mangrann uppslutning av medlemmarna i Gränna Rotaryklubb som svarade för olika aktiviteter med INFORMATION om och INSAMLING av bidrag till Shelterbox-Rotarys Katastrofhjälp. Detta kompletterades med ett mycket lyckat Shelterbox-lotteri som förstärkte ett mycket gott och positivt insamlingsresultat.

Tältet i anslutning till entren till KulturhusetPrisbordetEtt glatt och nöjt arrangörsgäng

Klubbarnas aktiviteter synliggör Rotarys verksamhet och humanitära inriktning i närsamhället på ett utmärkt sätt. Skapar förutsättning för kreativitet och social sammanhållning.

Jag vill uppmana övriga klubbar inom distriktet att följa Eksjö och Gränna Rotaryklubbars exempel och genomföra någon form av ShelterBox-aktivitet. Demomaterial och demokoncept finns nu tillgängligt. Detta kan anpassas och modifieras för att passa klubbens intention.

Utmana Eksjö och Gränna Rotaryklubbar i insamlings- och aktivitetshänseende.

Tänk på att även en synbart liten gåva är stor och betydelsefull. Vi tackar för alla bidrag.

Claes Sjögren
Verksamhetsledare